Una xerrada de la Fundació Crèdit Andorrà serveix per visibilitzar els cuidadors de malalts de cures pal·laitives - Creand

La Fundació Crèdit Andorrà ha ofert aquest dilluns una conferència per informar i sensibilitzar sobre l’atenció i l’acompanyament que han de rebre les persones que cuiden malalts que necessiten cures pal·liatives, sota el títol Visibilitzem les cures pal·liatives, cuidem el qui cuida. Que els cuidadors de persones que es troben en un procés de final de vida puguin tenir una xarxa de suport i “moments de desconnexió” són alguns dels elements sobre els quals han incidit durant la xerrada la infermera referent de la Unitat de Cures Pal·liatives del SAAS, Esther Argilés, i la psicooncòloga Laura Medina. Les dues expertes han reivindicat que cal fer visible aquests cuidadors, que “treguin el cap”, en paraules d’Argilés, ja que tenen “un paper molt important, bàsic”.

D’aquesta manera, han explicat que des del SAAS es dona suport tant al malalt com a la persona que el cuida perquè puguin fer front a les diferents situacions que sorgeixen en el procés de final de vida. L’objectiu, destaca Argilés, és “millorar la qualitat de vida tant de la persona malalta com de la família i l’entorn”.

Medina advoca per “visibilitzar la part emocional, que potser és la més interna, la menys visible” i destaca que sovint hi ha “molts silencis entre familiars i cuidadors” que cal trencar perquè s’adonin que “hi ha coses que intervenen en la comunicació i que si són visibles facilitarem el contacte” entre la persona que cuida i el malalt. En aquest sentit, l’experta opina que “estem acostumats a deixar de banda” parlar de la mort i creu que poder-ho fer “d’una manera més oberta” servirà per tenir “camí fet” quan arriba aquest moment i que com a societat cal avançar en aquest sentit.

Pel que fa a la cura dels cuidadors, la psicooncòloga considera que cal que a més d’una xarxa tinguin “moments de desconnexió” per no estar “totalment immersos en la cura d’una persona depenent” que a més no millorarà i, per tant, es tracta d’una situació complicada. Així, defensa que és important “poder compartir” aquests neguits amb una xarxa de suport.

La directora de la Fundació Crèdit Andorrà, Francesca Ros, ha manifestat que quan els van proposar aquest tema des del ministeri d’Afers Asocials i la Unitat de Cures Pal·liatives els va “encaixar molt bé” ja que el programa La salut al dia treballa amb diverses associacions “per donar eines i qualitat de vida a les persones que estan patint malalties”. En aquest sentit, ha destacat que “deixem de banda parlar de la mort quan el més important és poder-la acceptar”.

Conferència
Fundació Crèdit Andorrà